Je hoort het steeds vaker: ga bloggen om beter gevonden te worden! Zeker als bedrijf.
En dit is eigenlijk wel waar. Want als je vanuit je bedrijf gaat bloggen, deel je kennis met je (potentiële) klanten en zorg je voor interactie met hen. Volgens HubSpot, een vooraanstaand online marketingbedrijf, zorgt een actuele blog in zo’n 60% van de gevallen voor meer klanten. Dus… begin met bloggen!
In deze blog acht tips die jou gaan helpen om beter te bloggen!
#1 – Kies het juiste platform
Zorg ervoor dat je de juiste faciliteiten hebt om te bloggen. Daarmee bedoel ik dat je een praktisch platform moet hebben waar je je blogs plaatst. Wil je vanuit jouw bedrijf het bloggen serieus oppakken, kies dan niet voor de gratis blogsites: je hebt geen controle over reclame die voorbij komt, je kunt het niet koppelen aan een eigen domeinnaam en je hebt geen 100% controle over het uiterlijk van je blog.
Het meest bekende blogplatform is WordPress.org. Van oorsprong is dit open source programma gemaakt voor bloggen. Door alle technologische aanpassingen wordt WordPress nu ook veel gebruikt als basis voor een website of zelfs webshop, juist door het ideale CMS wat er achter zit. De blogfunctie echter is en blijft nog steeds geweldig. En met de ruime keuze aan thema’s is een site of blog helemaal naar eigen smaak in te richten. Deze site en blog is bijvoorbeeld gemaakt in het Divi-thema van Elegant Themes, een premium thema met heel veel mogelijkheden. Bijkomend voordeel is dat jouw site/webshop en jouw blog onder één en dezelfde domeinnaam vallen.
# 2 – Verstrek relevante informatie
Met je blog wil je (potentiële) klanten bereiken. Dus moet je ze informatie geven die jouw doelgroep wil lezen. Of bied je oplossingen voor problemen waar zij mee worstelen. In een blog hou je geen verkooppraatje. Daar heb je je ‘gewone’ website voor, alleen aan het eind van je blog verwijs je daar naar.
Leef je dus in in wat jouw klanten beweegt, wat hen bezighoudt en vooral naar welke informatie ze op zoek zijn. Deel jouw kennis en informatie zodat je een autoriteit wordt op een bepaald gebied. Ze zullen misschien niet meteen bij je aankloppen voor een opdracht, maar de kans is groot dat ze regelmatig terugkomen om te kijken welke nuttige tips je in je blogs geeft. En om uiteindelijk toch contact met je te zoeken.
#3 – Wees origineel
Waarschijnlijk zijn er al talloze blogs geschreven, ook over het onderwerp waar jij het over wilt hebben. Toch kun jij met jouw verhaal wat toevoegen en kun jij vooral jóuw visie over het onderwerp overbrengen. En wees daarbij zo origineel mogelijk. Schrijf je verhaal vanuit je eigen kennis en ervaringen – en gebruik je eigen woorden. Wees niet bang om jezelf te zijn.
Neem nooit teksten van een ander over! Ook niet met knip-en-plak acties van verschillende sites. Google herkent ‘duplicate’ teksten en zal je ervoor straffen door jouw site niet in de zoekresultaten weer te geven.
#4 – Gebruik beeldmateriaal
Informatie wordt door een lezer beter onthouden als er een passend en relevant beeld bij staat. Gebruik grafieken of infographics om zaken te illustreren. Of zoek mooie foto’s die aansluiten bij jouw teksten. Zorg er wel voor dat alles in dezelfde lijn en huisstijl past met de rest van jouw site en uitingen. Dit straalt kwaliteit en vertrouwen uit.
#5 – Plan vooruit
Bloggen is het meest effectief als je met een bepaalde regelmaat wat post. Dit hoeft echt niet elke week te zijn, dit kan ook 1x per kwartaal zijn. Het gaat om de kwaliteit en niet de kwantiteit.
Zorg daarom voor een planning voor de komende periode. Hierin neem je voor jezelf op welke onderwerpen je aan de orde wilt laten komen. Uiteraard moet je wel jezelf de ruimte geven om in te haken op actualiteiten. De planning met een overzicht van onderwerpen is een houvast voor jezelf.
Zet in die planning ook meteen als er een onderwerp voorbij komt, waar je eerder over geblogd hebt. Dan vergeet je niet in je nieuwe teksten een link daarnaar toe te plaatsen of dat je content dubbel gebruikt.
#6 – Pas SEO toe
Net als alle andere content op je site moet je ook bij al je blogberichten SEO toepassen. Werk je met WordPress? Zorg dan dat je Yoast of RankMath geïnstalleerd hebt en voeg voor elk blogbericht (minimaal) het volgende toe:
- Maak gebruik van de h1 en h2 tags in je teksten. De h1 gebruik je alleen voor de titel, met de h2 knip je de rest van de tekst in behapbare stukken.
- Kies een focus keywoord voor je tekst en volg de aanwijzingen van de SEO plugin om je score zo hoog mogelijk te krijgen (in Yoast: ‘groen licht’, in Rank Math: 100/100) voor dat keyword. Zo moet jouw keyword direct aan het begin van jouw tekst terugkomen en in je meta-description staan. Bevat jouw tekst meerdere onderwerpen en kun je die teksten niet verdelen over meerdere blogposts? Speel dan met de keywords en teksten, zodat je bij meerdere keywords allemaal ‘groen licht’ krijgt. Maar kies uiteindelijk één keyword die je uiteindelijk toepast op je blog.
- Herschrijf de snippet zodat jouw blogbericht in de Google zoekresultaten aantrekkelijk zijn om aangeklikt te worden. De snippet is hoe jouw blogpagina (link en omschrijving) door Google getoond wordt in de zoekresultaten.
- Alle afbeeldingen die je gebruikt in je blog moeten voorzien zijn van een ALT-tag en bij voorkeur ook een TITLE-tag
- Neem je teksten door of je genoeg interne en externe linken hebt geplaatst. Voeg ze anders toe. Ze moeten uiteraard wel relevant zijn.
#7 – Deel je content op social media
Je wilt dat jouw berichten gelezen worden, dus deel het op social media! Zorg er ook voor dat lezers jouw blogbericht makkelijk kunnen delen op de verschillende platforms. Voor elk blog-platform zijn er plugins waarmee je eenvoudig deel-buttons kunt toevoegen.
Biedt ook de mogelijkheid voor lezers om een reactie achter te laten of om een vraag te stellen. Hiermee vergroot je de interactie met jouw (potentiële) klant. Reageer tijdig en adequaat op een gestelde vraag, zodat er betrokkenheid ontstaat.
#8 – Herschrijf oude blogs
Naarmate jouw blogarchief groeit, zullen er onderwerpen voorbij komen die een verdieping zijn op een eerder blogbericht. Of zijn bepaalde teksten door bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen niet meer van toepassing.
Je hoeft dan niet je hele blogarchief opnieuw te schrijven, maar neem ze wel door. Pas zaken aan aan de actualiteiten en voeg linken toe als nieuwere blogs een aanvulling op elkaar zijn. Zo ontstaat een netwerk van actuele, relevante blogs op jouw site die sterk zullen bijdragen aan jouw vindbaarheid en autoriteit.
Vond jij dit een leuk en nuttig artikel? Deel het met anderen!
Meer weten?
Wil jij weten wat de inzet van bloggen of contentbeheer in het algemeen voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.
Afbeeldingen: Pixabay
Alle informatie en adviezen die hier gedeeld worden, zijn gebaseerd op eigen ervaringen. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden en Pica2 kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele onjuistheden in de tekst. Teksten kunnen affiliate links bevatten.