Selecteer een pagina

Ondernemers en social media

Als ondernemer heb je het druk, als alles goed loopt. Waarom zou je dan toch nog jezelf op social media moeten profileren?

Door de Kamer van Koophandel, in samenwerking met de Universiteit van Utrecht, zijn de resultaten van het onderzoek naar het gebruik van social media door ondernemers gepubliceerd. En daar komen leuke feitjes uit naar voren. Hieronder de samenvatting van de meest opvallende resultaten (het hele rapport vind je hier):

  • 63% van de ondernemers heeft een account op LinkedIn en 53% van de ondernemers heeft een account op Facebook
  • Gemiddeld posten ze 5x per maand iets op hun social media account
  • Veel ondernemers doen niets met social media omdat ze er de tijd niet voor hebben (of vrij voor willen maken)
  • Ondernemers die weinig gebruik maken van social media zijn geneigd er negatief over te denken en zien de meerwaarde niet
  • Ondernemers die actiever zijn op social media maken vaker een groei door met het bedrijf én heeft nieuwe producten ontwikkeld/toegevoegd aan het aanbod

Vooral het laatste punt geeft aan, dat het gebruik maken van social media dus echt wat bijdraagt voor je bedrijf. En als je het onderdeel maakt van je marketingplan, zal het echt effect hebben.

B2B versus B2C

Er zijn heel veel verschillende platformen. Je moet voor jezelf de keuze maken op welk platform je actief wilt zijn. Meest voor de hand liggend is, dat als jouw doelgroep c.q. klanten consumenten zijn, dat je dan vooral jezelf op Facebook profileert. Zijn jouw potentiële klanten vooral te vinden in het bedrijfsleven? Dan is LinkedIn de meest aangewezen plaats.

Is het product dat je biedt heel fotogeniek en moet het vooral van de visuele aantrekkelijkheid hebben? Dan is Instagram een goed medium om in te zetten. Daar draait het vooral om het laten zien van mooie plaatjes. Kijk verder goed naar waar jouw doelgroep te vinden is en richt je op dat platform. Op Snapchat zul je niet snel 50-plussers vinden, Instagram wordt vooral gebruikt door mensen tussen de 18 en 29 jaar (Bron).

Maak dus een bewuste keuze voor het platform waar je je op gaat richten. Probeer niet op alle kanalen actief te zijn en worden. Kies er 2, maximaal 3, en pak dat goed en structureel op.

”Ik gebruik mijn privé account”

Vooral onder ZZP’ers komt het vaak voor dat het privé Facebook account gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden. Gewoon omdat het makkelijk is. Het advies is: niet doen. Maak een zakelijke pagina aan met een zakelijke profiel- en coverfoto. Post daar de berichten die met je bedrijf te maken hebben. Je klanten hebben namelijk niet de behoefte te zien en te lezen wat jij het afgelopen weekend hebt gedaan.

Ondernemers en social media

Social Media als onderdeel van je marketingplan

Met het inzetten van social media gaat het er niet direct om dat je je producten verkoopt of alleen maar promotionele verhaaltjes plaatst. Met name Facebook ‘straft’ dit af door jouw posts aan minder volgers te laten zien (organisch bereik). Juist het plaatsen van relevante informatie voor je volgers zorgt ervoor dat je weer even gezien wordt. Niet alleen Facebook, maar ook Google en andere zoekmachines zijn er steeds meer op gericht te kijken of je relevante informatie post – en dat wordt beloond door een hogere ranking.

Voorkom dat je veel tijd en energie steekt in het opbouwen van een groep volgers, likers etc. en vervolgens de klad er in laat komen – of je post alleen nog maar ad hoc (waar ik mezelf ook op betrap). Laat social media onderdeel uitmaken van je marketing- en contentplan.

Uit het onderzoek van de KvK blijkt dat veel ondernemers niet tot nauwelijks toekomen aan het inzetten van social media voor hun bedrijf. Overweeg dan het uit te besteden. De kosten die je hebt voor het inhuren van deze dienst zul je dubbel en dwars terugverdienen.

Meer weten?
Wil jij weten wat de inzet van social media voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.

Alle informatie en adviezen die hier gedeeld worden, zijn gebaseerd op eigen ervaringen. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden en Pica2 kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele onjuistheden in de tekst. Teksten kunnen affiliate links bevatten.

Pin It on Pinterest

Share This