Haal het meeste uit je e-mailmarketing
Als je met veel tijd en energie (en geld) adressen verzameld hebt, wil je ook het meeste halen uit je e-mailmarketingcampagnes. In deze blog 5 tips om dit te bereiken.
1. Personaliseer het afzendadres
Als je een mailing verstuurt, verwacht je niet dat mensen een reply zullen geven op die mail. Dus is het verleidelijk om als afzenderadres voor je mailing ‘noreply@jouwdomein.nl te gebruiken.
Niet doen!
Dit komt heel erg onpersoonlijk over. Het afzenderadres is te zien voor de ontvanger en als die ‘noreply’ ziet, wordt het wel heel erg benadrukt dat het eenrichtingsverkeer is. Dat je alleen maar aan het zenden bent.
Wil je liever niet je eigen mailadres gebruiken? Maak dan speciaal voor je mailingen een vriendelijk afzendadres aan.
2. Test de beste dag
Maak gebruik van de statistieken die je mailing-programma biedt. Bijvoorbeeld in MailChimp krijg je keurig een rapport te zien van hoe vaak je nieuwsbrief geopend is, wat de klik-ratio is etc.
Verstuur je nieuwsbrieven eens op verschillende dagen van de week, en op verschillende momenten van de dag. Leg de resultaten van die mailingen naast elkaar en kijk of je een patroon ziet onder jouw doelgroep. En je kunt achterhalen wat het beste moment van de week is dat jouw doelgroep van jou wil horen.
Wil je sneller resultaat? Maak dan gebruik van de A/B test die geboden wordt bij MailChimp of andere aanbieders.
3. Formuleer een aantrekkelijke onderwerpregel
Je onderwerpregel moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn dat mensen de nieuwsbrief openen. Maar je moet wel eerlijk zijn!
Dus geen beloftes doen in je onderwerpregel om vervolgens daar niet op terug te komen in de mail zelf. Je lezers zullen dat niet waarderen en je loopt risico dat ze zich afmelden.
Experimenteer met onderwerpregels, probeer ze te personaliseren als je beschikt over de voornaam van je lezers. En ook hier, maak gebruik van de A/B test mogelijkheden binnen je e-mailmarketing pakket.
4. Een goed design
Als een lezer jouw nieuwsbrief opent, moet het aanleiding geven tot lezen. Dat doe je door een goed design. Beeld, tekst en kleur spelen daarbij een rol.
Maar ga hier niet te ver in! Het moet niet te druk of onoverzichtelijk worden.
En hou er ook rekening mee, dat de opmaak van een nieuwsbrief nog moet plaatsvinden in HTML à la 1999. Alle mailproviders, zoals Gmail, Outlook, Thunderbird etc – en dan is er ook nog onderscheid in de desktop en mobiele weergave – stellen allemaal andere eisen aan een opgemaakte e-mail. De één accepteert geen achtergrondafbeeldingen, de ander geeft geen schaduweffecten in teksten of transparantie in blokken weer. Dus om er voor te zorgen dat je nieuwsbrief in (bijna) alle e-mailclients er goed uit ziet, moet je het voor een groot deel simpel houden.
5. Laat je lezers zich bijzonder voelen
Iedereen die zich ooit heeft aangemeld voor jouw nieuwsbrief heeft dat gedaan omdat ze interesse hebben in jouw product. En daar mag je ze best een keer voor belonen. Dus dat je een kortingsactie houdt die je alleen communiceert naar je nieuwsbrieflezers.
Het is natuurlijk heel verleidelijk om een leuke actie aan zoveel mogelijk mensen kenbaar te maken en ook op Social Media te promoten, maar dan voelen nieuwsbrieflezers zich op een gegeven moment niet meer speciaal. Dus af en toe gewoon doen, een actie die alleen voor jouw nieuwsbrieflezers geldt. Dat zullen ze echt waarderen.
Neem contact op voor een persoonlijk advies.
Je ontvangt een beschrijving, gericht op jouw product/dienst, hoe jij jouw e-mailmarketing effectief kunt inzetten.
Alle informatie en adviezen die hier gedeeld worden, zijn gebaseerd op eigen ervaringen. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden en Pica2 kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele onjuistheden in de tekst. Teksten kunnen affiliate links bevatten.