5 Redenen om te starten met e-mailmarketing
E-mailmarketing is niets minder dan het versturen van een e-mail naar jouw klanten waarin je nieuws, promoties of waardevolle tips en informatie geeft. Maar waarom zou je dat doen? In deze blogpost 5 redenen waarom je dit online marketing aspect zou moeten opnemen in jouw totale marketing aanpak.
Reden 1: Blijf ’top of mind’
Door regelmatig – niet te vaak – een digitale nieuwsbrief met een promotioneel aanbod of informatie te versturen, komt jouw naam voorbij in de mailbox. Jouw bedrijfsnaam is weer even in beeld en nestelt zich steeds dieper en verder in het geheugen van de klant. Misschien bestelt de klant niet meteen iets naar aanleiding van die mailing, maar het zorgt er wel voor dat als de klant een product of dienst zoekt, dat de naam van jouw bedrijf makkelijker in hun opkomt.
Ook draagt het bij aan het opbouwen van een vertrouwensband met je klant. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen graag zaken doen met partijen die ze kennen en die ze vertrouwen. Een mailing hoeft dus niet altijd te bestaan uit acties en kortingen. Informatieve mailingen, waaruit jouw expertise blijkt, dragen bij aan het opbouwen van het vertrouwen.
Reden 2: Het is een meetbaar marketing instrument
Kies bij het opzetten van een nieuwsbrief voor een mailingservice, zoals MailChimp. Het klikgedrag, open ratio e.d. worden keurig in een rapport getoond. Zo krijg je inzage in de effecten van de nieuwsbrief. Als je genoeg adressen in je lijst hebt staan, kun je A/B testen uitvoeren. Daarmee kun je de effectiviteit van je nieuwsbrieven steeds verder verbeteren.
Als je bij het vullen van de nieuwsbrief gebruik maakt van de Google URL builder voor de externe linken, dan kun je deze een specifieke code meegeven. Google Analytics kan hiermee per campagne meten hoeveel bezoekers daadwerkelijk vanuit de nieuwsbrief naar jouw site of specifieke landingspagina gaan.
Reden 3: Mailing op maat
Mensen melden zich vaak af als ze nieuwsbrieven ontvangen die té algemeen zijn of dat ze acties en aanbiedingen krijgen die ze niet interessant vinden. Hoe meer informatie je van jouw klant hebt in jouw database, hoe gerichter jij je campagne kunt inrichten. Heeft een klant in het verleden alleen blauwe artikelen gekocht? Dan ontvangt deze klant alleen acties voor blauwe items in zijn nieuwsbrief. Acties voor rode artikelen ontvangt hij niet.
Segmenteren van je lijst is daarom een sterk middel om de conversie op je nieuwsbrieven te verhogen!
Reden 4: Het is een relatief goedkoop middel
OK, het opzetten en inrichten van je e-mail systeem met een professionele template en uitstraling – dat kost even wat tijd en moeite. Maar als je dat eenmaal goed hebt staan, is e-mailmarketing een relatief goedkoop marketinginstrument. Het verloopt geheel digitaal, geen porto- of drukkosten, of kosten voor andere traditionele media (TV, radio). Met de juiste e-mailmarketing tool wordt een goed opgezette nieuwsbrief mooi weergegeven in alle e-mailclients. Dus of jouw klant het bericht nu op een desktop, tablet of mobiel bekijkt, het ziet er goed uit.
Reden 5: Trek nieuwe klanten aan
Heb je een nieuwsbrief verzonden? Deel deze dan via de verschillende social media kanalen. Combineer dat met een eenvoudige manier om mensen zich te laten aanmelden. Is iemand enthousiast over de inhoud van jouw nieuwsbrief, dan moet je ze meteen de mogelijkheid bieden zich aan te melden. Zo groeit jouw maillijst en uiteindelijk jouw klantenbestand.
Neem contact op voor een persoonlijk advies.
Je ontvangt een beschrijving, gericht op jouw product/dienst, hoe jij jouw e-mailmarketing effectief kunt inzetten.
Alle informatie en adviezen die hier gedeeld worden, zijn gebaseerd op eigen ervaringen. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden en Pica2 kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele onjuistheden in de tekst. Teksten kunnen affiliate links bevatten.